September 19, 2012

bukit damansara

Ini cerita tentang kerja pertama aku dulu... well bukan pertama sangatlah sebab aku pernah bekerja kat shopping kompleks dan kerja makan gaji hari sebelum dapat kerja nie... ini merupakan kerja pejabat aku yang pertama... yang kekal lebih dari seminggu... dulu aku muda tak boleh kena marah sikit sure merajuk takmo kerja lagi... tapi disebabkan asyik bertukar kerja ajer... duit tu tak pernah nak lekat... senantiasa habis... biler aku pikir2 balik... banyak peluang kerja yang aku sia2 kan.. antaranya ialah semasa kerja sebagai customer service kat astro... mungkin masa tu aku masih rebel... masih tak boleh terima orang nak marah2 aku... so this one customer mula la tinggi suara... maybe dia tak berape paham apa yg aku cuba terangkan... customer nie memang kurang sket tahap kesabaran... biler dengar kena bayar jer terus nak melenting... dan aku pulak masih muda remaja lagi (eh takde la remaja sangat awal 20-an)... biler orang tinggi suara... aku pun tinggi la suara... apa hang ingat hang tu baguih sangat ka (eh aku bukan orang utara tau... tapi saja drmatik sket)... abis customer complaint kat supervisor/manager aku... mendapat la aku semburan dari supervisor amoi nie... garang jugak dier... tapi aku lagi garang... terus berenti then and there... supervisor sorang lagi tu ade call suh datang balik kerja sebab aku mase tu dah 3 hari bekerja rugi la... aku buat tak layan jer... even diorang call untuk bayar gaji yang 3 hari tu... aku balas kat akak tu... akak simpan ajer la.. x berbaloi nak bagi....

Ok so anyway berbalik kepada cerita asal aku tadi... tak lama lepas berenti dari astro... aku dapat call yang mengatakan aku di terima bekerja (sebagai hmm.. aku pun tak ingat ape jawatan aku yg pertama kat situ but by the time aku berenti setahun lebih selepas itu aku dah jadi IT support la lebih kurang) di sebuah syarikat konsultansi di bukit damansara (sehingga kini aku dah 2 kali bekerja dekat area tu)... since aku tak bekerja, diorang suruh start next week monday... mase tu kalau tak silap aku hari rabu... so sempat lah nak readykan diri... memandangkan aku memang takde baju pejabat nie... kalau ade pun maybe 2 helai... aku tak minat pakai kemeja.. rimas (nasib baik la keje sekarang ni kasual.. t shirt and jeans sudah memadai)... aku pun mintak pinjam duit ngan mak aku... dapat gaji nanti aku ganti... dapat la cukupkan 2 helai seluar slack hitam dan 3 helai baju pejabat... so tak perlu ulang2 baju sama dalam seminggu... 

hari ahad sebelum aku start keje aku dah sibuk test camne nak pegi ke bukit damansara dengan public transport... mane la ade kereta time tu... kete mak aku sure la dier nak pakai... dari rumah aku amik LRT ke masjid jamek... dan dari situ ade bas intrakota yg lalu depan office aku... so aku test hari ahad... cepat jer.. takde jam... biler hari isnin.. baru la aku tau... teruk la jam nak ke sana sebenarnya... hahaha

Kat office nie ramai awek dari lelaki.... small company jer, staff ade la dalam 15 org kot... lelaki hanya 5 orang dan yang lain perempuan... umur lebih kurang aku jer... mase tu seronok tak henggat nyer.. ye lah first time keje office.. ade cubicle sendiri, ade PC sendiri, kerja 9 to 5 memang cam org dah berjaya lah... hahaha naive sungguh aku mase tu... berbekalkan gaji RM1200 yang bila di tolak epf dan socso tinggal lebih kurang RM1000 jer aku perlahan2 kumpul duit dan settle kan kereta mak aku... dan dengan kereta tiara tu lah jugak aku bermula belajar menempuh kesesakan lalu lintas di tengah2 kota kuala lumpur (macam2 shortcut aku belajar dan almost everyday kaki sakit bawak kete manual nie)... mak aku bagi aku pakai kete asalnyer untuk seminggu jer... aku plak biler dah sedap driving takmo naik bas dah... hahaha... tapi sebab kereta ade satu jer... so tukar2 la ngan mak aku... mase tu memang tak terpikir nak beli kereta sendiri lagi... tak mampu kot... nak bayar hutang study loan lagi... bayar kereta mak aku lagi... berape sen jer tinggal lepas tolak tu sumer...

Dan aku ingat lagi benda pertama aku beli selepas dapat gaji selain dari bayar hutang ngan mak aku... aku beli sebijik kereta control... kecik2 dulu tak mampu... dapat tengok orang main jer... kereta berwarna merah yang copy sebijik subaru imprezza... kereta tu ade lagi aku rase... last sekali aku tau adik aku amik bawak pegi umah dier... tapi tak tau la nasib kereta tu sekarang nie... siap bawak pi racing ngan member2 kat port dickson tu... hahaha... sampai accident la kereta tu semua...  5 orang budak bujang pegi ke port dickson dengan 2 bijik kereta control subaru imprezza berwarna merah dan sebijik imprezza berwarna biru... sampai sekarang tiada seorang pun diantara kami yang mampu beli sebijik subaru imprezza yang real...

tapi biler aku terkenang balik zaman tu... walaupun gaji aku sedikit... aku tak pernah la takde duit... hutang sumer mampu bayar... mewah tu takde la tapi memang tak pernah kering kontang... sekarang nie gaji dah naik tapi duit tu selalu ajer takde... kadang nak kuar belanja gadis pun kena korek tabung... then pi la kedai mana2 tukar duit kertas... hahaha... dunia oh dunia... cepat betul engkau berputar meninggalkan insan yang leka... 

Saat yang paling aku suka zaman2 tu adelah waktu pagi... waktu baru jer sampai kat office.. selalu akan dapat idea untuk menulis... dan time tu aku selalu sangat menulis... puisi lah, sajak lah, poem lah... memacam lah... aku suke lepas turun dari bas or lepas parking proton tiara mak aku tu... jalan kaki dan bertembung ngan wajah2 mereka yang seakan membenci hakikat yang mereka terpaksa berkerja... masa tu aku suka sangat pegi office... jaranglah aku nak cuti... semangat masih tegar... sekarang nie kalau boleh hari2 aku nak work from home... dan memang selalu jugak aku work from home... semangat kian pudar... tidak seperti ketika darah masih muda...

Jodoh aku dengan syarikat tu tak lama selepas setahun 6 bulan aku berhenti... tanpa sebarang tawaran kerja lain atau perancangan yang kekal.. hehehe dan bukan sebab aku tak boleh kena marah or merajuk... sebenarnya mase tu aku hanya berbekalan segulung diploma...aku rase ianya tak cukup untuk aku naik pangkat and earn more money... although aku silap... aku ade jer kawan yang takde la tinggi pelajaran tapi pengalaman diorg memang tak leh lawan... aku belajar segulung kertas itu tidak menjamin masa depan yang cerah,... usaha itu lebih penting... tapi ketika itu aku masih muka dan tak nampak akan apa dia itu big picture... tapi kalau aku tak berenti dan sambung belajar mungkin aku tak akan berada di sini sekarang... ade hikmahnya disebalik keputusan yang terburu2 aku ambil ketika itu...

sayangnya tiada kisah chenta disitu, kalau tidak pasti memori lebih indah... aku di usia itu sangat low self esteem... sangat pessimis (masih lagi cuma tidak extreme seperti dulu) dan tidak percaya pada konsep kalau tak mencuba kita takkan tau sama ada kita berjaya atau tidak... my pessimism was too extreme that i'm almost anti social... ok maybe i'm being over dramatic here but itulah cerita aku dengan kerja pejabat ku yang pertama... boring kan.. tapi aku takde idea untuk menulis pada malam nie... tiba2 teringat akan kareer aku yang semakin membosankan... lalu ku titipkan disini buat tatapan umum... maner la tau ade pengajaran disebalik kisah silam yang macam haram nie... hahahaha

have a good rest.. esok masih hari bekerja... hahahaha

2 comments:

Kakciklawa said...

Abu I like it when you write stuff like this!

Sila teruskan plis! :)

fallen_again said...

Thanks Aida :)